SEO (Search Engine Optimization) - to cały szereg czynności mających na celu wypromowanie serwisu bądź strony internetowej, dla odpowiednio wybranych i opracowanych słów kluczowych, w rozmaitych wyszukiwarkach takich jak Yahoo czy Google oraz internetowych katalogach. Pozycjonowanie jest procesem w którego efekcie tworzona jest wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwarek i co za tym idzie znacznie zwiększona oglądalność całej witryny.
Główne korzyści z pozycjonowania:
Proces pozycjonowania strony rozpoczyna się już wstępnie na etapie jej tworzenia. Poszczególne elementy strony są optymalizowane pod kątem wyszukiwarek poprzez zastosowanie odpowiednich słów oraz kodu. Gwarantuje to późniejszą dobrą pozycję w wynikach.
Optymalizacja strony to cały szereg działań mających na celu zapewnienie wysokiej lokaty w wynikach wyszukiwarki. W Polsce rynek jest zdominowany przez wyszukiwarkę Google, która generuje ok. 96% ruchu. Dlatego też tworzone przeze mnie strony internetowe są tak projektowane, aby w sposób maksymalnie jak najlepszy dopasować całą witrynę do wymogów i kryteriów, jakie stawiają algorytmy Google. Dzięki temu wyszukiwarka może ocenić wartość strony i wyświetlić ją na odpowiednio wysokiej pozycji.
Na stronie internetowej optymalizowana jest zarówno treść, jak i poszczególne elementy. Zabiegi te czynią stronę bardziej czytelną i widoczną dla robotów wyszukiwarek. Czynników rankujących stronę algorytmy Google mają ok. 300. Tworząc stronę, główny akcent kładę zawsze na te najważniejsze dla algorytmu i najwyżej oceniane.
Optymalizacja zapewnia lepsze zrozumienie zawartości witryny przez roboty sieciowe. Tym samym sprawia, że strona jest wyświetlana wysoko w wynikach w momencie, gdy użytkownik wpisze do wyszukiwarki określone słowo kluczowe czy frazę.
Jest ona przeprowadzana pod kątem:
Treść musi być wartościowa dla użytkowników i zawierać aktualne informacje. Powinna być unikalna i związana z tytułem strony. Nasycenie treści frazami i słowami kluczowymi nie powinno być większe niż 5% całego tekstu.
Jest ona przeprowadzana pod kątem zmniejszenia wagi plików i bezstratnej kompresji.
Musimy określić jakie słowa są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników, którzy szukają oferowanej przez nas usługi, czy produktu. Następnie słowa te umieszczamy w tytule strony, nagłówkach h1-h3, meta tagach, linkach i w tekstach na stronie stosując odpowiednią hierarchię. Im wyżej dane słowo jest umieszczone na stronie, tym większą dla robotów Google ma wagę.
Do bezpieczeństwa stron Google przywiązuje coraz większą wagę. Zainstalowanie certyfikatu SLL jest obecnie wręcz koniecznością. Strony z certyfikatem plasują się w wynikach wyszukiwarki znacznie wyżej i są lepiej przez Google postrzegane.
Jest szczególnie istotny, być może nawet najważniejszy. Jest on umieszczony na liście wyników wyszukiwania. Jest zarazem pierwszym tekstem opisującym stronę (równocześnie jest odnośnikiem do strony). Jest umieszczony na liście stron ulubionych w przeglądarkach. Powinien zawierać nie więcej niż 5-10 słów (nie wstawiaj więcej niż 60, maksymalnie 70 znaków licząc w tym spacje).
Jeśli korzystasz z systemu CMS, wykorzystaj możliwość wstawienia odrębnego tytułu na każdą podstronę.
Tytuł każdej strony serwisu powinien być unikalny i niepowtarzalny! Strony CMS często automatycznie generują tytuł wzięty z pierwszych słów tekstu.
Stosuj tzw. metodę wielkiej trójki. Dobierz pierwsze 4 słowa w ten sposób, aby dowolna ich kombinacja dawała kluczową frazę. Taki zlepek słów zawsze musi mieć sens.
Nie umieszczaj w tytule strony słów, których nie ma w treści na stronie lub są niezgodne z jej zawartością. Nieraz jest to traktowane przez wyszukiwarki jako SPAM.
Wszystkie meta tagi powinny być oddzielnie przygotowane dla każdej podstrony witryny.
Opis strony jest szczególnie ważny. Dlaczego? Gdyż jest umieszczony jako opis serwisu przez większość wyszukiwarek w tym Google. Jeśli nie umieścimy tego tagu w kodzie strony, wyszukiwarka w opisie wstawi pierwsze słowa wzięte z treści strony. W tagu description umieścić należy pełne zdania opisujące dokładnie daną podstronę serwisu. Tag ten powinien zawierać również słowa kluczowe - optymalnie 4-6 słów / fraz kluczowych.
Ważna zasada: słowa kluczowe, do których przywiązujemy największą wagę powinny znajdować się ZAWSZE na początku! Dotyczy to wszystkiego, co łączy się z Twoją stroną www. Zarówno treści strony, jak i znaczników meta.
Nigdy nie kopiuj zawartości tagu title do tagu desription! Słowa kluczowe mogą się oczywiście powtarzać, ale już treść musi być inna. Opis strony powinien zachęcać internautę do odwiedzin Twojej strony poprzez kliknięcie w link - tym bardziej się przyłóż!
Nie stosuj dłuższych opisów niż 278 znaków.
To słowa kluczowe (np.grafik) i frazy (np. grafik komputerowy Wrocław), które opisują Twój serwis (daną podstronę). Jeszcze raz zaznaczę, że w meta tagach należy umieszczać wyłącznie słowa / frazy, które występują w treści na stronie (w sekcji body). Inaczej możesz zostać posądzony o SPAM
Pisząc słowa kluczowe miej na uwadze zarówno liczbę mnogą, jak i pojedynczą.
Nie należy powtarzać słów kluczowych! W każdym razie nie więcej niż jedno powtórzenie. Najlepiej używać tych słów jako synonimy i w liczbie mnogiej.
Bardzo ważny element. Stosuj koniecznie nagłówki. H1 jest oczywiście najważniejszy (powtórz po prostu w h1 tytuł, czyli treść tagu title). Najmniej ważny jest tag h6.
Nagłówki spełniają funkcję tytułów w blokach tekstu. Tak jak w książce. Tak więc powinny opisywać zawartość bloków tekstowych.
Technicznie biorąc, różnią się od siebie wielkością czcionki. Natomiast od strony pozycjonerskiej posiadają odrębną wagę dla wyszukiwarek. W nagłówkach h1 do h6 należy umieszczać słowa / frazy kluczowe. Bez przesady jednak - nie więcej niż 3-4 (najlepiej 1-2). Ilość słów zawarta w nagłówku nie powinna przekraczać 10. Nie stosuj też powtórzeń.
Ważne są, ale w dość umiarkowanym stopniu podkreślenia, pogrubienia i pochylenia czcionki. Również pozwala to zwiększyć czytelność tekstu - używaj tej techniki.
Ponownie niesamowicie ważna kwestia. Linki - mamy ich dwa rodzaje:
Obydwa rodzaje linków są niezwykle istotne. Zwiększamy dzięki nim pozycję serwisu.
Anchor tekst, czyli zawarty w linku tekst MUSI zawierać kluczowe słowa. Dla wypozycjonowania serwisu na wybrane frazy / słowa jest to niezwykle istotna kwestia.
W anchor tekst nie umieszczaj więcej niż 7 słów (optymalnie 2 - 3).
Opisy alternatywne - również możemy umieścić w nich słowa kluczowe (ale z umiarem) Opisy obrazków (alt) są zalecane, a w zasadzie wymagane.
Jest to najważniejsze miejsce na stronie. Tutaj umieszczasz właśnie treść główną i nie ma żadnych ograniczeń. Tekst musi być jednak dobry.
Co to znaczy? Nie da się odpowiedzieć na to jednym zdaniem. Dobry pod każdym względem: sensu, treści, łatwości zrozumienia, układu, gęstości słów kluczowych / fraz kluczowych oraz przejrzystości.
Najważniejsze słowa kluczowe należy umieszczać jak najbliżej góry KODU strony - nieważne jest, jak będzie ona wyglądała w przeglądarce. Ważne jest, gdzie w kodzie strony umieścimy słowa kluczowe, czyli jak najwyżej.
Częstotliwości pojawiania się szukanego słowa w tytule, tekście, opisach i słowach kluczowych również wpływa na wartość strony. Jest to stosunek ilości powtórzeń szukanego słowa do wszystkich słów w tytule, tekście Body) itd.
Dla danego słowa kluczowego częstotliwość powinna być wysoka w granicach 1-3%. Z drugiej jednak strony nie należy przesadzać z powtarzaniem tychże słów. Może powstać podejrzenie SPAMU, co znacznie zaniży pozycję strony. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się 2-5 powtórzeń słowa kluczowego w tekście jednej podstrony.
Dobrym pomysłem jest stosownie zasady: 1 słowo = 1 podstrona, czyli pozycjonujemy jedną podstronę serwisu na jedno słowo / frazę kluczową. Jednej podstrony nie da się pozycjonować na zbyt wiele fraz kluczowych / słów (tzn. da się, ale jest to nieefektywne).
Tworzenie stron Warszawa, Wrocław i Legnica | Grafik | Strony
Marynarska 54
59-220, Legnica,
dolnośląskie, Polska,
tel. +48 780 060 995,
Pon. - pt. 8:00 - 17:00