Jak napisa─ç dobry tekst na stron─Ö internetow─ů?

Poznasz 21 najskuteczniejszych technik copywritingu.

Zaczynamy! Technika numer jeden:

1. Zdefiniuj swojego odbiorc─Ö

Pami─Ötaj, ┼╝e ka┼╝dy czytelnik jest inny. Po┼Ťr├│d nich s─ů: s┼éuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy. Gdy piszesz tekst, pami─Ötaj zawsze o tym podziale.

Inaczej b─Ödzie wygl─ůda─ç oferta dla wzrokowca, inaczej b─Ödzie brzmie─ç dla s┼éuchowca, a jeszcze inaczej b─Ödzie postrzega─ç j─ů kinestetyk.

Wygl─ůda to niestety w praktyce troch─Ö inaczej. Podzia┼é na s┼éuchowc├│w, wzrokowc├│w oraz kinestetyk├│w jest podzia┼éem zbyt og├│lnym. Nie mo┼╝na tworzy─ç oferty oddzielnie dla ka┼╝dej grupy.

Najcz─Ö┼Ťciej dzieje si─Ö tak, ┼╝e ludzie reaguj─ů na charakterystyczne okre┼Ťlenia dla ka┼╝dego ze zmys┼é├│w. Na niekt├│rych mocniej b─Öd─ů dzia┼éa─ç takie s┼éowa jak: sp├│jrz, ogl─ůdaj, zobacz (wzrokowcy), na innych g┼éo┼Ťny, s┼éuchaj, cichy (s┼éuchowcy), a pozostali reaguj─ů najsilniej na s┼éowa: dotknij, poczuj itp. (kinestetycy).

Podczas pisania tekst├│w, uwzgl─Ödnij charakterystyczne zwroty dla wszystkich wymienionych grup.

Wyobra┼║ sobie pi─Ökn─ů, ┼╝├│┼ét─ů pla┼╝─Ö, cichy i koj─ůcy odg┼éos fal, szum drzewa na wietrze i zmys┼éowy, gor─ůcy piasek pod stopami.

2. U┼╝ywaj magnetyzuj─ůcych nag┼é├│wk├│w

Nag┼é├│wek jest jak mi┼éo┼Ť─ç od pierwszego wejrzenia. Gdy zrobi na czytelniku piorunuj─ůce wra┼╝enie, po┼éowa sukcesu zostanie osi─ůgni─Öta.

Dobrze dobra─ç nag┼é├│wek - jest to sprawa absolutnie priorytetowa. Musisz po┼Ťwi─Öci─ç najwi─Öcej czasu na ten element. Przyczyna jest prosta - decyduje on o tym, czy tekst zostanie w og├│le przeczytany.

Oto podstawowe zasady, kt├│rymi si─Ö kieruj, tworz─ůc nag┼é├│wek:

copywriting 3

- musi on wywo┼éywa─ç emocje, budzi─ç ciekawo┼Ť─ç, przedstawia─ç korzy┼Ť─ç, stanowi─ç obietnic─Ö,

- staraj si─Ö u┼╝ywa─ç zwrot├│w Twoja, Tw├│j, Twoje - czytelnik b─Ödzie czu─ç, ┼╝e kierujesz ofert─Ö bezpo┼Ťrednio do niego,

- zadaj proste i prowokacyjne pytanie, np. "Jak znale┼║─ç idealn─ů prac─Ö?", "Jak pozby─ç si─Ö stresu przed egzaminem?",

- wykorzystuj liczby. Sprawi─ů one, ┼╝e czytelnik mo┼╝e od razu okre┼Ťli─ç struktur─Ö tekstu, np. "5 sposob├│w wychowania dzieci",

- unikaj pisania WIELKIMI LITERAMI. Natomiast skuteczn─ů copywritersk─ů sztuczk─ů jest u┼╝ycie du┼╝ej litery na pocz─ůtku ka┼╝dego wyrazu, np. "Jak Znale┼║─ç Idealn─ů ┼╗on─Ö?",

- nie zamieszczaj w nim najistotniejszych informacji, gdy┼╝ dalszy tekst mo┼╝e nie zosta─ç przeczytany,

- popraw swój nagłówek!

Trzeba jednak pami─Öta─ç, ┼╝e nawet najlepiej dobrany nag┼é├│wek nie prze┼éo┼╝y si─Ö na wykonanie przez u┼╝ytkownika akcji, je┼Ťli pozosta┼éa cz─Ö┼Ť─ç oferty b─Ödzie ┼║le i niepoprawnie zbudowana.

3. Wypunktuj korzy┼Ťci

Jednym z najcz─Ö┼Ťciej pope┼énianych b┼é─Öd├│w jest pisanie w pierwszym rz─Ödzie o cechach zamiast o korzy┼Ťciach.

Korzy┼Ťci: opisuj─ů, w jaki spos├│b Twoja us┼éuga lub produkt pomo┼╝e czytelnikowi rozwi─ůza─ç problem.

Cechy: opisuj─ů Twoja us┼éug─Ö lub produkt.

Wypunktuj wi─Öc ju┼╝ na samym pocz─ůtku oferty wszystkie korzy┼Ťci. One decyduj─ů w du┼╝ej mierze, czy sw├│j produkt sprzedasz.

4. Opowiedz intryguj─ůc─ů histori─Ö

Ciekawa historia mo┼╝e zdzia┼éa─ç cuda! Opowiedziana dobrze wzbudzi w czytelniku pe┼éen wachlarz emocji. Z wyst─Öpuj─ůcymi w opowie┼Ťci bohaterami zaczyna uto┼╝samia─ç si─Ö odbiorca. Chce pozna─ç ich losy i pod┼Ťwiadomie wierzy, ┼╝e przedstawiona w niej us┼éuga lub produkt zmieni r├│wnie┼╝ na lepsze jego ┼╝ycie.

Je┼Ťli chcesz przyci─ůgn─ů─ç w swojej historii uwag─Ö czytelnik├│w:

- buduj napi─Öcie (sprawi to, ┼╝e Twoja historia zostanie przeczytana z zapartym tchem),

- pobud┼║ emocje (najlepiej sprawdzaj─ů si─Ö historie z ┼╝ycia),

- nie zapominaj o wiarygodno┼Ťci (niewiarygodne fakty zostan─ů szybko rozpoznane),

- u┼╝ywaj liczb (ludzie uwa┼╝aj─ů je za bardziej wiarygodne, podawaj w swojej historii konkretne liczby, np. dosta┼éem 14 328z┼é).

5. Przedstaw unikaln─ů cech─Ö oferty

Unikalna cecha oferty (UCO) jest wa┼╝nym kolejnym elementem, na kt├│ry zwracamy szczeg├│ln─ů uwag─Ö. Zach─Öcenie czytelnika do zakupu w┼éa┼Ťnie u Ciebie, to zadanie UCO.

Wyeksponuj wyj─ůtkowe cechy swojego produktu, wyr├│┼╝niaj─ůc si─Ö na tle konkurencji. Najcz─Ö┼Ťciej stosowan─ů form─ů przyci─ůgania uwagi klient├│w jest wci─ů┼╝ atrakcyjna cena. Wszyscy nie mog─ů mie─ç atrakcyjnych cen - nie id┼║ na ┼éatwizn─Ö.

Przykładowe unikalne cechy produktu:

Przyrz─ůdzanie smacznych da┼ä wed┼éug przepis├│w domowych jak najbardziej mo┼╝e by─ç unikaln─ů cech─ů dla restauracji.

Dostarczanie przesy┼éki do miejsca przeznaczenia w tym samym dniu mo┼╝e by─ç unikaln─ů cech─ů produktu dla firmy kurierskiej.

D┼éuga gwarancja czy warto┼Ťciowe bonusy mo┼╝e by─ç dla produktu informacyjnego UCO

Wskaz├│wka: eksponuj unikalne cechy produktu w spos├│b rozwa┼╝ny i uczciwy, w przeciwnym razie nie osi─ůgniesz zamierzonego celu.

6. Opisz sw├│j produkt w detalach

Czytelnikowi dostarcz szczeg├│┼éowych informacji o sprzedawanym produkcie. Precyzyjnie go opisz, tak aby klient nie mia┼é cienia w─ůtpliwo┼Ťci co do jako┼Ťci. Staraj si─Ö odpowiedzie─ç na wszystkie potencjalne pytania, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö przed lub w trakcie zakupu. Nie ukrywaj niczego.

7. Nie skupiaj si─Ö na sobie, tylko na kliencie

W pierwszej kolejno┼Ťci nie opisuj, ┼╝e wyr├│┼╝niasz si─Ö indywidualnym podej┼Ťciem do klienta, wieloletnim do┼Ťwiadczeniem, rzetelno┼Ťci─ů oraz profesjonalizmem. Tak naprawd─Ö, czytelnik nie jest tym zupe┼énie zainteresowany. Szuka on natomiast rozwi─ůzania swojego problemu i opu┼Ťci Twoj─ů stron─Ö, je┼Ťli go szybko nie znajdzie.

8. Stosuj odwr├│con─ů piramid─Ö

Stosowanie tzw. odwr├│conej piramidy jest zabiegiem do┼Ť─ç popularnym. Najwa┼╝niejsze dla czytelnika informacje umieszczamy na samym pocz─ůtku oferty. Odbiorca musi znale┼║─ç odpowied┼║ na 7 podstawowych pyta┼ä: co? jak? kiedy? gdzie? po co? dlaczego? kto?

Cech─ů wsp├│┼éczesnego konsumenta jest niecierpliwo┼Ť─ç. Nie ma on czasu na czytanie zbyt rozbudowanych ofert. Informacja powinna by─ç podana "na tacy". Na samym pocz─ůtku dostarcz te najwa┼╝niejsze. Dopiero p├│┼║niej przejd┼║ do szczeg├│┼é├│w i mniej istotnych tre┼Ťci.

Wiele tekst├│w jest tylko skanowanych wzrokiem - do tego prowadzi nat┼éok informacji. Je┼Ťli pocz─ůtek tekstu jest interesuj─ůcy dla czytelnika, przeczyta on zapewne i jego dalsz─ů cz─Ö┼Ť─ç.

copywriting 2

9. Powt├│rz najwa┼╝niejsze korzy┼Ťci w tek┼Ťcie kilka razy

Czy jest sens powtarza─ç najwa┼╝niejsze korzy┼Ťci kilka razy? Jak najbardziej! Cz─Östotliwo┼Ť─ç ich ponawiania musi by─ç ┼Ťci┼Ťle uzale┼╝niona od d┼éugo┼Ťci tekstu. Im d┼éu┼╝szy tekst, tym wi─Öcej stosuj powt├│rze┼ä. Taki zabieg ma na celu przypomnienie czytelnikowi najwa┼╝niejszych element├│w Twojej oferty oraz jej utrwalenie.

Pami─Ötaj jednak o podstawowych zasadach:

- zbyt cz─Öste powt├│rzenia mog─ů ca┼ékowicie zniech─Öci─ç Twojego czytelnika, nie wolno przesadza─ç,

- t─Ö sam─ů tre┼Ť─ç staraj si─Ö przekaza─ç, u┼╝ywaj─ůc innych s┼é├│w; nie powtarzaj tego samego tekstu kolejny raz.

10. U┼╝ywaj Post Scriptum

Skr├│t PS doskonale uzupe┼énia ofert─Ö. Zabieg ten jest cz─Östo stosowany przez copywriter├│w. Najlepiej go u┼╝y─ç jako mocny akcent ko┼äcz─ůcy ofert─Ö.

Sporo os├│b zaczyna czytanie tekstu w┼éa┼Ťnie od PS i kolejno przechodzi do wcze┼Ťniejszych tre┼Ťci.

Mo┼╝esz wykorzysta─ç post scriptum do przed┼éo┼╝enia czytelnikowi specjalnych korzy┼Ťci, tak aby m├│g┼é on w┼éa┼Ťnie teraz wykona─ç po┼╝─ůdan─ů przez nas akcj─Ö.

Pami─Ötaj! Skr├│t PS mo┼╝e by─ç zastosowany nie tylko jako wstawienie zapomnianego wcze┼Ťniej tekstu.

Mo┼╝esz go u┼╝ywa─ç, przypominaj─ůc o swoich bonusach lub jako wezwanie do akcji, np.

PS Tylko dwa egzemplarze zostały w tej niewiarygodnie niskiej cenie!

PS Zam├│w TERAZ, a otrzymasz ÔÇŽ

PS Pami─Ötaj, dostaniesz ÔÇŽ plus darmowy bonus, je┼Ťli zam├│wienie z┼éo┼╝ysz w ci─ůgu trzech najbli┼╝szych godzin!

11. Stosuj akapity

Podziel swoj─ů ofert─Ö, u┼╝ywaj ┼Ťr├│dtytu┼é├│w. Ka┼╝dy tekst posiada swoj─ů geografi─Ö - nie zapominaj o tym.

U┼éatwiaj ┼╝ycie czytelnikowi ÔÇô ju┼╝ samo przeskanowanie oferty wzrokiem powinno dostarczy─ç wiele informacji.

Pami─Ötaj! Jedna my┼Ťl to jeden akapit.

12. Pisz dynamicznie

- strona czynna jest du┼╝o lepsza ni┼╝ strona bierna,

- pisz zrozumiale, stosuj prost─ů terminologi─Ö ÔÇô im pro┼Ťciej, tym lepiej; nie ka┼╝dy czytelnik zna fachowe wyra┼╝enia,

- u┼╝ywaj czasu tera┼║niejszego; jest on najlepiej przyswajalny.

tekst

13. U┼╝ywaj kolor├│w do podkre┼Ťlenia wa┼╝nych cz─Ö┼Ťci tekstu

U┼╝ywaj r├│┼╝nych kolor├│w dla podkre┼Ťlenia wa┼╝nej cz─Ö┼Ťci tekstu np. fioletowego t┼éa z bia┼é─ů czcionk─ů, ┼╝├│┼étego t┼éa, niebieskiego itd.

Tekst posiadaj─ůcy kolorowe atrybuty jest znacznie atrakcyjniejszy. Przede wszystkim przykuwa uwag─Ö czytelnika. Umiej─Ötnie dobrana kolorystyka i genialny nag┼é├│wek mo┼╝e rzuci─ç na kolana.

Pami─Ötaj jednak, aby nie przesadza─ç. Zbyt nadmierne wyeksponowanie kolor├│w mo┼╝e przynie┼Ť─ç odwrotny skutek!

14. Unikaj negatywnych słów

Nie u┼╝ywaj negatywnych s┼é├│w w swoich tekstach. Zabijasz w ten spos├│b emocje. Kluczowe s┼éowa, kt├│rych staraj si─Ö unika─ç to: nie i nigdy (w niekt├│rych kontekstach s─ů one jednak do zaakceptowanie, a nawet wskazane).

Przykład niefortunnie skonstruowanego zdania: dlaczego do nas dzisiaj nie zadzwonisz?

Brzmi natomiast znacznie lepiej: zadzwoń do nas już dzisiaj!

Pami─Ötaj, ┼╝e negatywne emocje zakupowe budz─ů r├│wnie┼╝ s┼éowa: sprzedaje, kosztuje, op┼éata, tanio, b┼é─ůd, strata, niefortunnie, niemo┼╝liwe itp.

15. Nie r├│b z czytaj─ůcego idioty

Jest to bardzo prosta zasada. Nie wmawiaj nigdy czytelnikowi, ┼╝e czego┼Ť nie wie. Jest mocno prawdopodobne, ┼╝e zostanie to ┼║le odebrane. Zamiast pisa─ç ÔÇ×Prawdopodobnie nie wiesz, ┼╝e Kopernik by┼éa kobiet─ůÔÇŁ, napisz ÔÇ×Sporo os├│b wci─ů┼╝ nie wie, ┼╝e Kopernik by┼éa kobiet─ůÔÇŁ.

Druga informacja jest dla czytelnika znacznie ┼éagodniejsza. Je┼Ťli rzeczywi┼Ťcie nie b─Ödzie on czego┼Ť wiedzia┼é - odnajdzie to z ┼éatwo┼Ťci─ů w wyszukiwarce.

Tw├│j wizerunek jako eksperta wzro┼Ťnie, a w oczach odbiorcy nabierzesz wiarygodno┼Ťci.

16. NIE PISZ WIELKIMI LITERAMI

TEKST TAKI CZYTA SI─ś NIEZMIERNIE TRUDNO, A W INTERNECIE JEST ON NEGATYWNIE POSTRZEGANY.

17. Używaj krótkich zdań

Kr├│tkie paragrafy i zdania s─ů ┼éatwiejsze do zrozumienia i czytania. Przyj─Öto, ┼╝e optymalne zdanie powinno sk┼éada─ç si─Ö z 14-16 s┼é├│w.

Wypowied┼║ sk┼éadaj─ůca si─Ö z 20-25 wyraz├│w mo┼╝e by─ç jeszcze do zaakceptowania, natomiast powy┼╝ej 40 s┼é├│w jest ju┼╝ raczej nieczytelna.

18. Wykorzystuj potęgę słów

Je┼Ťli b─Ödziesz u┼╝ywa─ç s┼é├│w wp┼éywaj─ůcych na emocje odbiorcy, Twoja oferta b─Ödzie skuteczniejsza. Zamiast dobry, napisz fantastyczny!

Przyk┼éadowe, budz─ůce emocje s┼éowa, kt├│rych mo┼╝esz u┼╝y─ç w swoim tek┼Ťcie, to: odkryj, sekret, zaskakuj─ůcy, absolutnie, ekskluzywny, ekscytuj─ůcy, szokuj─ůcy itd.

19. Napisz i zapomnij

Pisz tekst, nie zatrzymuj─ůc si─Ö. Pisz jak leci - nie przejmuj si─Ö niepoprawn─ů stylistyk─ů i b┼é─Ödami. Nast─Öpnego dnia b─Ödziesz ocenia─ç! To skuteczna i dobra metoda pozwalaj─ůca trze┼║wo oceni─ç swoj─ů prac─Ö.

Gdy piszesz tekst, r├│wnocze┼Ťnie go poprawiaj─ůc tracisz obiektywizm, wybijasz si─Ö z rytmu, dzia┼éasz pod wp┼éywem emocji. Mo┼╝liwe, ┼╝e nie zauwa┼╝ysz wszystkich b┼é─Öd├│w. Napisz tekst jednym tchem i nast─Öpnie zajmij si─Ö czym┼Ť innym.

Nast─Öpnego dnia wr├│─ç do niego. Zacznij redagowa─ç. Z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů dostrze┼╝esz b┼é─Ödy, kt├│re zapewne umkn─Ö┼éyby Ci, gdyby tekst by┼é poprawiany w trakcie pisanie lub bezpo┼Ťrednio po jego zako┼äczeniu.

Generujesz wi─Öcej ciekawych pomys┼é├│w, gdy Tw├│j umys┼é jest ┼Ťwie┼╝y i wypocz─Öty. Przy tekstach jest to bardzo istotne - szczeg├│lnie tych bardziej z┼éo┼╝onych.

20. Poprawiaj gotowy tekst

Zawsze poprawiaj swój tekst! Tekstów idealnych nie ma. Im więcej błędów znajdziesz i poprawisz, tym lepiej.

Dobrym pomys┼éem jest przes┼éanie go do kilku znajomych, prosz─ůc o wskazanie b┼é─Öd├│w. Zobaczysz, co si─Ö wtedy stanie.

Gdy ju┼╝ poprawisz sw├│j tekst ÔÇô popraw go ponownie. Potem jeszcze raz, przynajmniej 3 lub 4 razy.

21. Przeczytaj tre┼Ť─ç oferty od ko┼äca do pocz─ůtku

Zaczynaj─ůc od samego ko┼äca przejrzyj swoj─ů ofert─Ö. Jest to ┼Ťwietna metoda na wy┼éapanie wszelkich b┼é─Öd├│w ortograficznych i liter├│wek.

 

100% pozytywnych opinii w Google ÔÇô 15 lat do┼Ťwiadczenia przy tworzeniu stron

Opinie umieszczone w Google s─ů niezale┼╝ne. Nie ma mo┼╝liwo┼Ťci ich usuni─Öcia, czy te┼╝ zmiany tre┼Ťci. Mo┼╝na na nie jedynie odpowiedzie─ç. S─ů one wiarygodne, gdy┼╝ nie mo┼╝na nimi manipulowa─ç.

 

 

 

100% pozytywnych opinii w Google ÔÇô 15 lat do┼Ťwiadczenia przy tworzeniu stron

Opinie umieszczone w Google s─ů niezale┼╝ne. Nie ma mo┼╝liwo┼Ťci ich usuni─Öcia, czy te┼╝ zmiany tre┼Ťci. Mo┼╝na na nie jedynie odpowiedzie─ç. S─ů one wiarygodne, gdy┼╝ nie mo┼╝na nimi manipulowa─ç.

 

 

 

Obszar dzia┼éalno┼Ťci ÔÇô tworzenie stron internetowych w miastach:

Obszar dzia┼éalno┼Ťci
Tworzenie stron internetowych w miastach:

Witold Czuba Tworzenie stron Warszawa, Wroc┼éaw i Legnica | Teksty SEO pozycjonuj─ůce strony | Grafika na strony internetowe | Mapa strony | Polityka prywatno┼Ťci
Adres:, Marynarska 54, 59-220, Legnica, dolno┼Ťl─ůskie, Polska, Tel.: +48 780 060 995, Pon. - pt. 8:00 - 16:00

 

Witold Czuba

Tworzenie stron Warszawa, Wroc┼éaw i Legnica | Teksty SEO pozycjonuj─ůce strony | Grafika na strony internetowe | Mapa strony | Polityka prywatno┼Ťci

Marynarska 54, 59-220 Legnica,, dolno┼Ťl─ůskie, Polska,
Tel.: +48 780 060 995,
Pon. - pt. 8:00 - 16:00