Jak napisać dobry tekst na stronę internetową?

Poznasz 21 najskuteczniejszych technik copywritingu.

Zaczynamy! Technika numer jeden:

1. Zdefiniuj swojego odbiorcę

Pamiętaj, że każdy czytelnik jest inny. Pośród nich są: słuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy. Gdy piszesz tekst, pamiętaj zawsze o tym podziale.

Inaczej będzie wyglądać oferta dla wzrokowca, inaczej będzie brzmieć dla słuchowca, a jeszcze inaczej będzie postrzegać ją kinestetyk.

Wygląda to niestety w praktyce trochę inaczej. Podział na słuchowców, wzrokowców oraz kinestetyków jest podziałem zbyt ogólnym. Nie można tworzyć oferty oddzielnie dla każdej grupy.

Najczęściej dzieje się tak, że ludzie reagują na charakterystyczne określenia dla każdego ze zmysłów. Na niektórych mocniej będą działać takie słowa jak: spójrz, oglądaj, zobacz (wzrokowcy), na innych głośny, słuchaj, cichy (słuchowcy), a pozostali reagują najsilniej na słowa: dotknij, poczuj itp. (kinestetycy).

Podczas pisania tekstów, uwzględnij charakterystyczne zwroty dla wszystkich wymienionych grup.

Wyobraź sobie piękną, żółtą plażę, cichy i kojący odgłos fal, szum drzewa na wietrze i zmysłowy, gorący piasek pod stopami.

2. Używaj magnetyzujących nagłówków

Nagłówek jest jak miłość od pierwszego wejrzenia. Gdy zrobi na czytelniku piorunujące wrażenie, połowa sukcesu zostanie osiągnięta.

Dobrze dobrać nagłówek - jest to sprawa absolutnie priorytetowa. Musisz poświęcić najwięcej czasu na ten element. Przyczyna jest prosta - decyduje on o tym, czy tekst zostanie w ogóle przeczytany.

Oto podstawowe zasady, którymi się kieruj, tworząc nagłówek:

copywriting 3

- musi on wywoływać emocje, budzić ciekawość, przedstawiać korzyść, stanowić obietnicę,

- staraj się używać zwrotów Twoja, Twój, Twoje - czytelnik będzie czuć, że kierujesz ofertę bezpośrednio do niego,

- zadaj proste i prowokacyjne pytanie, np. "Jak znaleźć idealną pracę?", "Jak pozbyć się stresu przed egzaminem?",

- wykorzystuj liczby. Sprawią one, że czytelnik może od razu określić strukturę tekstu, np. "5 sposobów wychowania dzieci",

- unikaj pisania WIELKIMI LITERAMI. Natomiast skuteczną copywriterską sztuczką jest użycie dużej litery na początku każdego wyrazu, np. "Jak Znaleźć Idealną Żonę?",

- nie zamieszczaj w nim najistotniejszych informacji, gdyż dalszy tekst może nie zostać przeczytany,

- popraw swój nagłówek!

Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepiej dobrany nagłówek nie przełoży się na wykonanie przez użytkownika akcji, jeśli pozostała część oferty będzie źle i niepoprawnie zbudowana.

3. Wypunktuj korzyści

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest pisanie w pierwszym rzędzie o cechach zamiast o korzyściach.

Korzyści: opisują, w jaki sposób Twoja usługa lub produkt pomoże czytelnikowi rozwiązać problem.

Cechy: opisują Twoja usługę lub produkt.

Wypunktuj więc już na samym początku oferty wszystkie korzyści. One decydują w dużej mierze, czy swój produkt sprzedasz.

4. Opowiedz intrygującą historię

Ciekawa historia może zdziałać cuda! Opowiedziana dobrze wzbudzi w czytelniku pełen wachlarz emocji. Z występującymi w opowieści bohaterami zaczyna utożsamiać się odbiorca. Chce poznać ich losy i podświadomie wierzy, że przedstawiona w niej usługa lub produkt zmieni również na lepsze jego życie.

Jeśli chcesz przyciągnąć w swojej historii uwagę czytelników:

- buduj napięcie (sprawi to, że Twoja historia zostanie przeczytana z zapartym tchem),

- pobudź emocje (najlepiej sprawdzają się historie z życia),

- nie zapominaj o wiarygodności (niewiarygodne fakty zostaną szybko rozpoznane),

- używaj liczb (ludzie uważają je za bardziej wiarygodne, podawaj w swojej historii konkretne liczby, np. dostałem 14 328zł).

5. Przedstaw unikalną cechę oferty

Unikalna cecha oferty (UCO) jest ważnym kolejnym elementem, na który zwracamy szczególną uwagę. Zachęcenie czytelnika do zakupu właśnie u Ciebie, to zadanie UCO.

Wyeksponuj wyjątkowe cechy swojego produktu, wyróżniając się na tle konkurencji. Najczęściej stosowaną formą przyciągania uwagi klientów jest wciąż atrakcyjna cena. Wszyscy nie mogą mieć atrakcyjnych cen - nie idź na łatwiznę.

Przykładowe unikalne cechy produktu:

Przyrządzanie smacznych dań według przepisów domowych jak najbardziej może być unikalną cechą dla restauracji.

Dostarczanie przesyłki do miejsca przeznaczenia w tym samym dniu może być unikalną cechą produktu dla firmy kurierskiej.

Długa gwarancja czy wartościowe bonusy może być dla produktu informacyjnego UCO

Wskazówka: eksponuj unikalne cechy produktu w sposób rozważny i uczciwy, w przeciwnym razie nie osiągniesz zamierzonego celu.

6. Opisz swój produkt w detalach

Czytelnikowi dostarcz szczegółowych informacji o sprzedawanym produkcie. Precyzyjnie go opisz, tak aby klient nie miał cienia wątpliwości co do jakości. Staraj się odpowiedzieć na wszystkie potencjalne pytania, które pojawiają się przed lub w trakcie zakupu. Nie ukrywaj niczego.

7. Nie skupiaj się na sobie, tylko na kliencie

W pierwszej kolejności nie opisuj, że wyróżniasz się indywidualnym podejściem do klienta, wieloletnim doświadczeniem, rzetelnością oraz profesjonalizmem. Tak naprawdę, czytelnik nie jest tym zupełnie zainteresowany. Szuka on natomiast rozwiązania swojego problemu i opuści Twoją stronę, jeśli go szybko nie znajdzie.

8. Stosuj odwróconą piramidę

Stosowanie tzw. odwróconej piramidy jest zabiegiem dość popularnym. Najważniejsze dla czytelnika informacje umieszczamy na samym początku oferty. Odbiorca musi znaleźć odpowiedź na 7 podstawowych pytań: co? jak? kiedy? gdzie? po co? dlaczego? kto?

Cechą współczesnego konsumenta jest niecierpliwość. Nie ma on czasu na czytanie zbyt rozbudowanych ofert. Informacja powinna być podana "na tacy". Na samym początku dostarcz te najważniejsze. Dopiero później przejdź do szczegółów i mniej istotnych treści.

Wiele tekstów jest tylko skanowanych wzrokiem - do tego prowadzi natłok informacji. Jeśli początek tekstu jest interesujący dla czytelnika, przeczyta on zapewne i jego dalszą część.

copywriting 2

9. Powtórz najważniejsze korzyści w tekście kilka razy

Czy jest sens powtarzać najważniejsze korzyści kilka razy? Jak najbardziej! Częstotliwość ich ponawiania musi być ściśle uzależniona od długości tekstu. Im dłuższy tekst, tym więcej stosuj powtórzeń. Taki zabieg ma na celu przypomnienie czytelnikowi najważniejszych elementów Twojej oferty oraz jej utrwalenie.

Pamiętaj jednak o podstawowych zasadach:

- zbyt częste powtórzenia mogą całkowicie zniechęcić Twojego czytelnika, nie wolno przesadzać,

- tę samą treść staraj się przekazać, używając innych słów; nie powtarzaj tego samego tekstu kolejny raz.

10. Używaj Post Scriptum

Skrót PS doskonale uzupełnia ofertę. Zabieg ten jest często stosowany przez copywriterów. Najlepiej go użyć jako mocny akcent kończący ofertę.

Sporo osób zaczyna czytanie tekstu właśnie od PS i kolejno przechodzi do wcześniejszych treści.

Możesz wykorzystać post scriptum do przedłożenia czytelnikowi specjalnych korzyści, tak aby mógł on właśnie teraz wykonać pożądaną przez nas akcję.

Pamiętaj! Skrót PS może być zastosowany nie tylko jako wstawienie zapomnianego wcześniej tekstu.

Możesz go używać, przypominając o swoich bonusach lub jako wezwanie do akcji, np.

PS Tylko dwa egzemplarze zostały w tej niewiarygodnie niskiej cenie!

PS Zamów TERAZ, a otrzymasz …

PS Pamiętaj, dostaniesz … plus darmowy bonus, jeśli zamówienie złożysz w ciągu trzech najbliższych godzin!

11. Stosuj akapity

Podziel swoją ofertę, używaj śródtytułów. Każdy tekst posiada swoją geografię - nie zapominaj o tym.

Ułatwiaj życie czytelnikowi – już samo przeskanowanie oferty wzrokiem powinno dostarczyć wiele informacji.

Pamiętaj! Jedna myśl to jeden akapit.

12. Pisz dynamicznie

- strona czynna jest dużo lepsza niż strona bierna,

- pisz zrozumiale, stosuj prostą terminologię – im prościej, tym lepiej; nie każdy czytelnik zna fachowe wyrażenia,

- używaj czasu teraźniejszego; jest on najlepiej przyswajalny.

tekst

13. Używaj kolorów do podkreślenia ważnych części tekstu

Używaj różnych kolorów dla podkreślenia ważnej części tekstu np. fioletowego tła z białą czcionką, żółtego tła, niebieskiego itd.

Tekst posiadający kolorowe atrybuty jest znacznie atrakcyjniejszy. Przede wszystkim przykuwa uwagę czytelnika. Umiejętnie dobrana kolorystyka i genialny nagłówek może rzucić na kolana.

Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać. Zbyt nadmierne wyeksponowanie kolorów może przynieść odwrotny skutek!

14. Unikaj negatywnych słów

Nie używaj negatywnych słów w swoich tekstach. Zabijasz w ten sposób emocje. Kluczowe słowa, których staraj się unikać to: nie i nigdy (w niektórych kontekstach są one jednak do zaakceptowanie, a nawet wskazane).

Przykład niefortunnie skonstruowanego zdania: dlaczego do nas dzisiaj nie zadzwonisz?

Brzmi natomiast znacznie lepiej: zadzwoń do nas już dzisiaj!

Pamiętaj, że negatywne emocje zakupowe budzą również słowa: sprzedaje, kosztuje, opłata, tanio, błąd, strata, niefortunnie, niemożliwe itp.

15. Nie rób z czytającego idioty

Jest to bardzo prosta zasada. Nie wmawiaj nigdy czytelnikowi, że czegoś nie wie. Jest mocno prawdopodobne, że zostanie to źle odebrane. Zamiast pisać „Prawdopodobnie nie wiesz, że Kopernik była kobietą”, napisz „Sporo osób wciąż nie wie, że Kopernik była kobietą”.

Druga informacja jest dla czytelnika znacznie łagodniejsza. Jeśli rzeczywiście nie będzie on czegoś wiedział - odnajdzie to z łatwością w wyszukiwarce.

Twój wizerunek jako eksperta wzrośnie, a w oczach odbiorcy nabierzesz wiarygodności.

16. NIE PISZ WIELKIMI LITERAMI

TEKST TAKI CZYTA SIĘ NIEZMIERNIE TRUDNO, A W INTERNECIE JEST ON NEGATYWNIE POSTRZEGANY.

17. Używaj krótkich zdań

Krótkie paragrafy i zdania są łatwiejsze do zrozumienia i czytania. Przyjęto, że optymalne zdanie powinno składać się z 14-16 słów.

Wypowiedź składająca się z 20-25 wyrazów może być jeszcze do zaakceptowania, natomiast powyżej 40 słów jest już raczej nieczytelna.

18. Wykorzystuj potęgę słów

Jeśli będziesz używać słów wpływających na emocje odbiorcy, Twoja oferta będzie skuteczniejsza. Zamiast dobry, napisz fantastyczny!

Przykładowe, budzące emocje słowa, których możesz użyć w swoim tekście, to: odkryj, sekret, zaskakujący, absolutnie, ekskluzywny, ekscytujący, szokujący itd.

19. Napisz i zapomnij

Pisz tekst, nie zatrzymując się. Pisz jak leci - nie przejmuj się niepoprawną stylistyką i błędami. Następnego dnia będziesz oceniać! To skuteczna i dobra metoda pozwalająca trzeźwo ocenić swoją pracę.

Gdy piszesz tekst, równocześnie go poprawiając tracisz obiektywizm, wybijasz się z rytmu, działasz pod wpływem emocji. Możliwe, że nie zauważysz wszystkich błędów. Napisz tekst jednym tchem i następnie zajmij się czymś innym.

Następnego dnia wróć do niego. Zacznij redagować. Z całą pewnością dostrzeżesz błędy, które zapewne umknęłyby Ci, gdyby tekst był poprawiany w trakcie pisanie lub bezpośrednio po jego zakończeniu.

Generujesz więcej ciekawych pomysłów, gdy Twój umysł jest świeży i wypoczęty. Przy tekstach jest to bardzo istotne - szczególnie tych bardziej złożonych.

20. Poprawiaj gotowy tekst

Zawsze poprawiaj swój tekst! Tekstów idealnych nie ma. Im więcej błędów znajdziesz i poprawisz, tym lepiej.

Dobrym pomysłem jest przesłanie go do kilku znajomych, prosząc o wskazanie błędów. Zobaczysz, co się wtedy stanie.

Gdy już poprawisz swój tekst – popraw go ponownie. Potem jeszcze raz, przynajmniej 3 lub 4 razy.

21. Przeczytaj treść oferty od końca do początku

Zaczynając od samego końca przejrzyj swoją ofertę. Jest to świetna metoda na wyłapanie wszelkich błędów ortograficznych i literówek.

 

100% pozytywnych opinii w Google – 15 lat doświadczenia przy tworzeniu stron

Opinie umieszczone w Google są niezależne. Nie ma możliwości ich usunięcia, czy też zmiany treści. Można na nie jedynie odpowiedzieć. Są one wiarygodne, gdyż nie można nimi manipulować.

 

 

 

100% pozytywnych opinii w Google – 15 lat doświadczenia przy tworzeniu stron

Opinie umieszczone w Google są niezależne. Nie ma możliwości ich usunięcia, czy też zmiany treści. Można na nie jedynie odpowiedzieć. Są one wiarygodne, gdyż nie można nimi manipulować.

 

 

 

Obszar działalności – tworzenie stron internetowych w miastach:

Obszar działalności
Tworzenie stron internetowych w miastach:

Witold Czuba Tworzenie stron Warszawa, Wrocław i Legnica | Teksty SEO pozycjonujące strony | Grafika na strony internetowe | Mapa strony | Polityka prywatności
Adres:, Marynarska 54, 59-220, Legnica, dolnośląskie, Polska, tel.: +48 780 060 995, pon. - czw. 8:00 - 16:00

 

Witold Czuba

Tworzenie stron Warszawa, Wrocław i Legnica | Teksty SEO pozycjonujące strony | Grafika na strony internetowe | Mapa strony | Polityka prywatności

Marynarska 54, 59-220 Legnica,, dolnośląskie, Polska,
tel.: +48 780 060 995,
pon. - czw. 8:00 - 16:00